Är du också nervös inför första dagen? Ingen fara, det är vi alla! Här kommer en ärlig guide om hur du kan navigera din första dag på gymnasiet. Kom ihåg, det är helt ok att känna sig lite lost för det gör ALLA.

Vad du kan förvänta dig

Ett nytt äventyr börjar

Glöm bilden av skrämmande korridorer och förvirrande scheman. Gymnasiet är en plats där du får utforska nya ämnen, träffa nya människor och börja forma din egen framtid. Var öppen för förändring för att otroligt mycket nytt händer: ny vänskapskrets, nya miljöer, ny daglig rutin osv.

Var dig själv – det räcker
På Järva Gymnasium finns det ingen mall för hur du ska vara. Oavsett om du är sportig, nördig eller konstnärlig, så är du välkommen som du är. Vi hejar på mångfald!

Din första dag

Ingen stress över kläder

Klä dig som du vill. Viktigast är att du känner dig bekväm. Ingen utom du själv kommer att komma ihåg vad du hade på dig första skoldagen. Ta på dig det du själv gillar och var dig själv till 100%. De som uppskattar dig för den du är kommer stanna med dig under hela gymnasietiden.

Hitta dina klassrum

Det är helt normalt att vara lite lost första dagen (och även andra dagen…). Ta det lugnt och fråga om hjälp – vi har alla varit där.

Att träffa nya vänner

Ingen press

Att träffa nya människor kan kännas läskigt, men kom ihåg, de flesta är precis lika nervösa som du. Ett leende och ett hej går lång väg. Våga ta plats och visa engagemang! Alla vill ha nya vänner i gymnasiet, det är upp till dig att det faktiskt blir så.

Delta i aktiviteter

Våga prova nya saker. Kanske finns det en klubb eller aktivitet som lockar? Gå med i skolans föreningar, det är ett perfekt sätt att träffa folk med liknande intressen. Ge komplimanger (mitt favorit knep)!! Vem vill inte höra att de har en fin tröja på sig?

Din lärande-resa

Du bestämmer takten! Visa intresse för lärarna och skapa relationer. Var aktiv på lektionerna och visa att du är nyfiken (även om du inte är det) genom att ställa frågor och ta ansvar för ditt lärande.

Hjälp finns alltid

Oavsett om det gäller läxor eller personliga frågor, finns det alltid någon på skolan som du kan prata med. Våra lärare och kuratorer är här för att stötta dig.

Hälsa och välbefinnande

Ta hand om dig

Skolan är viktig, men din hälsa och välbefinnande kommer alltid först. Ät bra, sov tillräckligt och hitta tid för avkoppling. Tanken med gymnasiet är att du ska utvecklas, inte att du ska bli mentalt utmattad.

Att vara en del av Järva Gymnasium

Skapa din egen story

På Järva Gymnasium är det din story som räknas. Vi vill se dig växa och utvecklas, oavsett vad du drömmer om. Du kommer att utvecklas som person. Din personlighet kommer få nya inslag och du har en möjlighet att forma om ditt liv.

Avslutande ord

Kom ihåg, första dagen är bara början på din resa. Här på Järva Gymnasium är vi redo att hjälpa dig att skriva nästa kapitel i din story. Lycka till!