Gå med i skolans utvecklingsgrupper, ta chansen och forma DIN skola!

På Järva Gymnasium är vi övertygade om att den bästa skolan är den som formas av sina elever. Därför ger vi DIG makten och verktygen för att göra din röst hörd och dina idéer förverkligade.

Vi lanserar fyra nya utvecklingsgrupper som kommer att drivas av elever och spela en nyckelroll i att forma skolans verksamheter, miljö och aktiviteter.

Vi söker dedikerade och kreativa elever som vill göra skillnad och lämna sitt avtryck på Järva Gymnasium. En unik möjlighet för att med dina idéer och visioner bygga upp Sveriges modernaste gymnasieskola.

1. Gym Squad

Gym Squad är gruppen för dig som brinner för träning och hälsa och vill vara med och forma skolans nya gym.

Som medlem i Gym Squad får du chansen att påverka allt från vilka träningsmaskiner och utrustning vi ska ha, till hur gymmet ska se ut och fungera. Tillsammans ska vi skapa ett gym som passar alla.

Längre fram kommer vi också att anordna workshops, utmaningar och andra aktiviteter för att sprida kunskap om träning, hälsa och kost på skolan.

2. Art Collective

Art Collective är gruppen för dig som älskar konst, kreativitet och att uttrycka dig visuellt. Som medlem i Art Collective får du vara med och forma skolans konstnärliga identitet, både inomhus och utomhus.

Du får vara med och välja ut konstverk som speglar skolans värderingar och bidra till att göra våra lokaler till en inspirerande och tankeväckande plats.

Längre fram kommer du få vara med i vårt stora projekt som blir att designa och skapa ett unikt konstverk för skolans entré.

3. Café Crew

Café Crew är gruppen för dig som vill skapa den perfekta mötesplatsen för skolans elever.

Som medlem i Café Crew får du vara med och utforma menyn, inredningen och stämningen i skolans nya café. Vi kommer att fokusera på att erbjuda god och prisvänlig mat och dryck, men också på att skapa en avslappnad och social miljö med plats för umgänge, spel och underhållning.

Du kommer också få vara med och välja ut vad vi ska visa på tv-apparaterna i caféet och vilken musik som ska basuneras ut från högtalarna.

4. Story Tellers

Story Tellers är gruppen för dig som älskar böcker, berättelser och att förlora dig i fantasins värld.

Som medlem i Story Tellers får du vara med och forma skolans nya bibliotek till en levande och inspirerande plats. Vi kommer att välja ut böcker och tidskrifter samt skapa läsfrämjande aktiviteter och designa inbjudande läsmiljöer där alla kan hitta sin favoritberättelse.

Lite längre fram kommer vi att anordna bokcirklar, författarbesök, berättarkvällar och andra evenemang.

Frågor & Svar

Alla elever på Järva Gymnasium är välkomna att söka till den eller de grupper de är intresserade av. Oavsett om du är nybörjare eller har tidigare erfarenhet inom ett område uppmuntrar vi dig att ansöka.

Du kan söka till så många grupper du vill, men vi rekommenderar att du prioriterar de grupper där du har störst passion och intresse. Tänk på att engagemang i en grupperna kommer att kräva tid och energi vid sidan av dina studier.

För att ansöka fyller du i ansökningsformuläret på den här sidan där du berättar väldigt kort om varför du är intresserad av gruppen och vad du hoppas att bidra med. Sista ansökningsdag är fredag den 6 augusti.

Alla ansökningar granskas av en panel bestående av skolledningen och lärare. Vi strävar efter att sätta samman grupper med en blandning av utbildning, årskurser, perspektiv och erfarenheter. Huvudfokus är din motivation och viljan att bidra.

Den exakta tidsåtgången kan variera beroende på projektfas och gruppens egna ambitioner, men räkna med cirka 2-4 timmar i veckan i början. Mycket av arbetet kan göras flexibelt utifrån din egen planering.

Ditt engagemang i utvecklingsgrupperna är ideellt och ger inte ekonomisk kompensation. Däremot är detta en ovärderlig erfarenhet av projektledning, samarbete och att driva förändring – kompetenser som är högt värderade både i fortsatta studier och arbetsliv. Du kommer också att ha mycket roligt och lära känna nya elever på skolan.

Initialt gäller positionerna i utvecklingsgrupperna fram till jullovet 2024, med möjlighet till förlängning om både du och skolan är nöjda med arbetet och vi känner att vi har möjlighet att fortsätta utveckla skolan.

Ja, varje grupp tilldelas en budget och pengar som eleverna själva är med och bestämmer över. Detta ger er möjlighet att förverkliga era idéer, göra smarta prioriteringar och få praktisk erfarenhet av ekonomiskt ansvar. Ni kommer att få stöd i budgetarbetet, men det är ni som styr över hur resurserna används för att skapa maximal kreativitet och påverkan.

Om du blir utvald till en grupp kommer du att bjudas in till en första träff inom två veckor, där vi går igenom gruppens uppdrag, sätter upp mål och planerar vårt arbete. Därefter träffas vi regelbundet för att arbeta med våra projekt, stämma av framsteg och ha kul tillsammans!

Har du frågor om utvecklingsgrupperna?
Hör av dig till skolans VD & Grundare, Amir Sajadi!

Amir Sajadi

E-post: amir.sajadi@jarvagymnasium.se